back to top
Logo IPLIPL Logo
1 kwietnia 2025

Zmiany w przepisach dotyczących tachografów 2024

cover photo

Zmiany w przepisach dotyczących tachografów 2024 – co muszą wiedzieć przewoźnicy?

Tachografy to kluczowy element systemu kontroli czasu pracy kierowców w branży transportowej. Ich zadaniem jest rejestrowanie aktywności kierowcy, co ma zapewnić przestrzeganie norm dotyczących czasu jazdy, odpoczynku i przerw. Zmiany, które niesie ze sobą szereg ustaw związanych z „pakietem mobilności” zawierają również warunki dotyczące tachografów. Został jasno wpisany obowiązek stosowania urządzeń inteligentnych drugiej generacji (G2V2). Jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić, kolejne reformy są równoznaczne z nakładami finansowymi. Dlatego warto zapoznać się z harmonogramami odpowiednio wcześniej, aby nie być zaskoczonym kosztami i sytuacją, kiedy – mówiąc wprost – będzie za późno.
W 2024 roku w życie weszły nowe przepisy, które wprowadziły kolejne zmiany w zakresie stosowania tachografów. Dotyczą one zarówno firm transportowych, jak i samych kierowców, a ich celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz lepsza kontrola przestrzegania przepisów. Co dokładnie się zmienia i jak się do tego przygotować?
W grudniu ubiegłego roku zakończył się pierwszy etap wymiany tachografów na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). Przepisy zobowiązują przewoźników do zmiany tachografów oraz skalibrowania ich na nowo. Zmiany ustawowe zakładają, że w pojazdach, które zostały zarejestrowane przed 10 czerwca 2019 r., tachografy będą musiały być wymienione do końca roku 2024, natomiast pozostałe do sierpnia 2025 roku.

Nowe przepisy – co się zmienia?

Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie tachografów inteligentnych drugiej generacji (G2), które będą musiały znaleźć się w nowych pojazdach oraz stopniowo zastępować starsze urządzenia. Nowe tachografy będą jeszcze dokładniejsze i wyposażone w dodatkowe funkcje, ułatwiające kontrolę przewoźników przez służby inspekcyjne.
Kluczowe zmiany:
• Obowiązek montażu tachografów drugiej generacji (G2v2) w nowych pojazdach od 21 sierpnia 2023 r.
• Wymiana tachografów w starszych pojazdach – do 31 grudnia 2024 r. wszystkie pojazdy wykonujące transport międzynarodowy muszą być wyposażone w nowe urządzenia.
• Rozszerzenie obowiązku używania tachografów – od 1 lipca 2026 r. obowiązek stosowania tachografów obejmie pojazdy o DMC powyżej 2,5 tony wykonujące transport międzynarodowy.
• Nowe funkcje tachografów, m.in. możliwość rejestrowania przekroczenia granicy w sposób automatyczny oraz bardziej precyzyjne śledzenie aktywności kierowców.

Obowiązki przewoźników i kierowców

Wprowadzenie nowych tachografów oznacza dodatkowe obowiązki zarówno dla przewoźników, jak i dla samych kierowców. Co muszą zrobić przewoźnicy?
Oczywistym jest, iż poza zmianami urządzeń, firmy przewozowe będą musiały podjąć się szkoleń kierowców, tak aby dopilnować że nowa technologia będzie wykorzystywana prawidłowo. Ponadto sami kierowcy będą musieli zapamiętać specyfikę pracy urządzeń drugiej generacji, jak np. rejestracja przekraczania granic. Dodatkowo tak ważne są szkolenia personelu, ze względu na konsekwencje błędnego używania tachografów. A mogą być one bardzo dotkliwe, przede wszystkim finansowo.

Konsekwencje niedostosowania się do zmian

Nieprzestrzeganie nowych przepisów może skutkować dotkliwymi karami dla firm transportowych i samych kierowców. W przypadku niestosowania się do nowych przepisów od 1 stycznia 2025 r. obowiązywać będą kary finansowe za jazdę ze starym tachografem. Dla osoby zarządzającej transportem kara wynosić będzie 2.000 zł, natomiast dla firmy transportowej 10.000 zł. Ponadto mogą pojawić się mandaty dla kierowców za błędy w obsłudze urządzenia, bardziej problematyczne i dłuższe kontrole drogowe. Poza karami pieniężnymi nie możemy zapomnieć o ryzyku utraty licencji, w przypadku kiedy naruszenia są karygodne i powtarzalne.

Najważniejsze terminy:

  • Do 31 grudnia 2024 r. – obowiązek wymiany tachografów w pojazdach wykonujących transport międzynarodowy.
  • Od 1 lipca 2026 r. – obowiązek stosowania tachografów w pojazdach o DMC powyżej 2,5 t w transporcie międzynarodowym.
  • Zmiany w przepisach dotyczących tachografów mają na celu poprawę bezpieczeństwa i lepszą kontrolę czasu pracy kierowców. Wprowadzenie tachografów inteligentnych drugiej generacji oznacza konieczność dostosowania się do nowych regulacji, co wymaga działań zarówno ze strony przewoźników, jak i kierowców. Branża transportowa od początku bieżącego roku przeszła zgodnie z terminarzem przez deadline wymiany starych urządzeń. Natomiast warto pamiętać o nowych pojazdach oraz dostosowaniu systemów zarządzania transportem w przedsiębiorstwie, tak aby wykorzystać pełnie możliwości nowych tachografów oraz zoptymalizować procesy w firmach. Warto regularnie śledzić nasz blog, gdzie postaramy się stale monitorować nadchodzące zmiany.
    Wróć do wszystkich wpisów