7 lutego 2025
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym w pierwszym kwartale 2025 roku

W naszej poprzedniej publikacji pozwoliliśmy sobie na bardzo ekspresowe podsumowanie minionego roku. Jak wspomnieliśmy, pomimo wielu wyzwań, rok 2024 należy zaliczyć do udanych. Kolejny raz odnotowaliśmy wzrosty wskaźników. Zrealizowaliśmy 26 424 zleceń, co przekłada się na 14,152% wzrostu względem roku 2023, kiedy zamknęliśmy kalendarz z 23 148 zrealizowanymi zleceniami. Rekordowym miesiącem w naszej firmie był październik.
Modyfikacje regulacji prawnych w transporcie w 2025 roku
Można powiedzieć, że nie powinniśmy być nadmiernie optymistyczni bo rok 2025 to poza modyfikacjami regulacji prawnych, coraz szybciej zbliżające się zmiany związane z pakietem mobilności, ale również polska nowelizacja ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy - Prawo przewozowe. Obecnie procedowany jest już trzeci wariant projektu. Jak zapewnia Ministerstwo Infrastruktury nowe regulacje będą stanowić bardzo mocne wsparcie branży transportowej. W styczniu bieżącego roku zakończyły się konsultację społeczne. Resort Infrastruktury podaje, że planowanym terminem przyjęcia projektu przez Radę Ministrów jest pierwszy kwartał 2025.
Ustawa o transporcie drogowym
Jak podaje Ministerstwo projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym ma na celu uregulowanie zasad zlecania krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy oraz przewozu kabotażowego przez podmioty wykonujące inne czynności związane z przewozem jako spedytorzy, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów. Kwestia ta w chwili obecnej nie jest odpowiednio uregulowana przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.). Z tego względu zasadne jest wprowadzenie przepisów zobowiązujących ww. podmioty do zlecania krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotom uprawnionym do wykonywania takiego przewozu, czyli posiadającym odpowiednie zezwolenie lub licencję. Takie rozwiązanie pozwoli na wyeliminowanie nieuczciwych praktyk w transporcie drogowym polegających na zlecaniu usług transportu drogowego podmiotom nieposiadającym stosownych uprawnień przewozowych.
W tym zakresie, podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, przed zleceniem przewozu drogowego będzie obowiązany do sprawdzenia posiadania przez przewoźnika drogowego, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy, wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego oraz dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem, a także do wystawienia i przekazania przewoźnikowi drogowemu dokumentu potwierdzającego zlecenie. Ponadto podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, będzie obowiązany do przechowywania przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zlecono przewóz, a także do przedstawienia, na żądanie organów kontrolnych kopii lub oryginałów dokumentów uprawniających przewoźnika do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego, dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem oraz dokumentu potwierdzającego zlecenie.
Projekt ustawy przewiduje jednocześnie zmianę i ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych obowiązków [https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-transporcie-drogowym8].
W tym zakresie, podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, przed zleceniem przewozu drogowego będzie obowiązany do sprawdzenia posiadania przez przewoźnika drogowego, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy, wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego oraz dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem, a także do wystawienia i przekazania przewoźnikowi drogowemu dokumentu potwierdzającego zlecenie. Ponadto podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, będzie obowiązany do przechowywania przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zlecono przewóz, a także do przedstawienia, na żądanie organów kontrolnych kopii lub oryginałów dokumentów uprawniających przewoźnika do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego, dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem oraz dokumentu potwierdzającego zlecenie.
Projekt ustawy przewiduje jednocześnie zmianę i ustanowienie nowych sankcji w postaci kar pieniężnych za niestosowanie się do wprowadzonych obowiązków [https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-transporcie-drogowym8].
Warto zwrócić uwagę, że projekt ustawy jasno definiuje wymogi wobec osób pełniących funkcje zarządzającego transportem w przedsiębiorstwie. W przypadku wprowadzenia zmian, zarządzający transportem nie będą mogli pełnić funkcji u więcej niż dwóch przewoźników drogowych. Dotychczas nie było takiego limitu, co często wpływało na praktykę ładnie nazywaną „użyczaniem certyfikatu kompetencji zawodowych”. Nie będziemy komentować takich sytuacji, ale jak się Państwo domyślacie stanowiły one, mówiąc wprost – patologię negatywnie wpływającą na branże. Przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na współpracę tego typu bardzo często żałowali tej decyzji. Ograniczenie do dwóch przedsiębiorstw jest bez wątpliwości dobrą zmianą. Nie będzie dotyczyć właścicieli, współwłaścicieli przedsiębiorstwa, wspólnika spółki, członka zarządu spółki lub przewoźnika drogowego będącego osobą fizyczną.
Kiedy wejdzie ustawa o transporcie drogowym?
Wspomniane zmiany w ustawie mają być jeszcze konsultowane w Rządzie. W następnym kroku Rada Ministrów skieruje projekt do prac parlamentarnych. Na dzień dzisiejszy wejście ustawy w życie w pierwszym kwartale, wydaje się być bardzo prawdopodobne.